Концепт унапређења конкурентности малих произвођача хране и пића у Републици Србији
Докторска теза
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Предмет истраживања докторске дисертације је конкурентност малих произвођача хране и пића у сектору индустрије хране и пића у Републици Србији. Конкурентност је сложен, вишедимензионални феномен који се може посматрати на националном и регионалном нивоу, на нивоу сектора и кластера, на нивоу предузећа, па све до нивоа појединачних производа. У предузећима прехрамбене индустрије традиционално доминирају производи ниже технолошке сложености и додате вредности, које претежно карактерише ценовни вид конкуренције на домаћем и светском тржишту тако да је значајан извор конкурентске предности вођство у трошковима, док су стратегије диференцијације и фокусирања у циљу унапређења њихове конкурентности биле мање заступљене. Традиционални извори конкурентности предузећа прехрамбене индустрије у чијој је основи производња на основама економије обима и ниских трошкова производње више нису довољни у високо конкурентном и динамичном пословном окружењу. Истраживања конкурентности у области прехрамбене... индустрије недовољно се фокусирају на то како предузећа да унапреде активности које стварају већу додату вредност и на тим основама унапреде своју конкурентност, развој тих активности остаје основа за унапређење укупне конкурентности предузећа прехрамбене индустрије, како у Србији тако и у свету. Рад је фокусиран на мале произвођаче хране и пића, на бази теоријског прегледа и истраживања даје се концепт за унапређење конкурентности базиран на пет елемената: технолошке подршке, пословног консалтинга, промоције, дистрибуције и оцењивања. У раду су се тежилo постићи следeћe циљевe: сагледавање достигнутог нивоа развијености и конкурентности предузећа индустрије хране и пића у Србији, компарација достигнуте конкурентности предузећа у области хране и пића у Републици Србији и предузећа у области хране и пића земаља у окружењу путем најчешће коришћених показатеља конкурентности сектора, идентификација неопходних промена у стратегијама унапређења конкурености предузећа индустрије хране и пића Србије, презентација властитог концепта унапређења конкурентности малих произвођача у индустрији хране и пића у Републици Србији.У циљу побољшања уочене позиције на бази истражене добре праксе повећања конкурентности, креиран је концепт који је препознат у истраживању од стране малих произвођача хране и пића. Путем примене статистичких метода факторске анализе и структурног моделовања добиjeни су правци дефинисаног концепта и отворене могућности за даља истраживања. Резултати истраживања обезбедиће малим произвођачима хране и пића значајне информације и концепт за повећање конкурентности како би били у позицији да унапреде своје пословање кроз технолошку подршку, пословни консалтинг, побољшање промоције и дистрибуције и рангирање кроз процес оцењивања.
Кључне речи:
конкурентност, мали произвођачи, храна и пиће, Република Србија, Војводина.Извор:
Универзитет Едуконс, 13-07-2023Издавач:
- Универзитет Едуконс, Факултет пословне економије
URI
https://redun.educons.edu.rs/https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/22009
https://redun.educons.edu.rs/handle/123456789/621
Колекције
Институција/група
EDUCONS UniverzitetTY - THES AU - Брљак, Зоран PY - 2023-07-13 UR - https://redun.educons.edu.rs/ UR - https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/22009 UR - https://redun.educons.edu.rs/handle/123456789/621 AB - Предмет истраживања докторске дисертације је конкурентност малих произвођача хране и пића у сектору индустрије хране и пића у Републици Србији. Конкурентност је сложен, вишедимензионални феномен који се може посматрати на националном и регионалном нивоу, на нивоу сектора и кластера, на нивоу предузећа, па све до нивоа појединачних производа. У предузећима прехрамбене индустрије традиционално доминирају производи ниже технолошке сложености и додате вредности, које претежно карактерише ценовни вид конкуренције на домаћем и светском тржишту тако да је значајан извор конкурентске предности вођство у трошковима, док су стратегије диференцијације и фокусирања у циљу унапређења њихове конкурентности биле мање заступљене. Традиционални извори конкурентности предузећа прехрамбене индустрије у чијој је основи производња на основама економије обима и ниских трошкова производње више нису довољни у високо конкурентном и динамичном пословном окружењу. Истраживања конкурентности у области прехрамбене индустрије недовољно се фокусирају на то како предузећа да унапреде активности које стварају већу додату вредност и на тим основама унапреде своју конкурентност, развој тих активности остаје основа за унапређење укупне конкурентности предузећа прехрамбене индустрије, како у Србији тако и у свету. Рад је фокусиран на мале произвођаче хране и пића, на бази теоријског прегледа и истраживања даје се концепт за унапређење конкурентности базиран на пет елемената: технолошке подршке, пословног консалтинга, промоције, дистрибуције и оцењивања. У раду су се тежилo постићи следeћe циљевe: сагледавање достигнутог нивоа развијености и конкурентности предузећа индустрије хране и пића у Србији, компарација достигнуте конкурентности предузећа у области хране и пића у Републици Србији и предузећа у области хране и пића земаља у окружењу путем најчешће коришћених показатеља конкурентности сектора, идентификација неопходних промена у стратегијама унапређења конкурености предузећа индустрије хране и пића Србије, презентација властитог концепта унапређења конкурентности малих произвођача у индустрији хране и пића у Републици Србији.У циљу побољшања уочене позиције на бази истражене добре праксе повећања конкурентности, креиран је концепт који је препознат у истраживању од стране малих произвођача хране и пића. Путем примене статистичких метода факторске анализе и структурног моделовања добиjeни су правци дефинисаног концепта и отворене могућности за даља истраживања. Резултати истраживања обезбедиће малим произвођачима хране и пића значајне информације и концепт за повећање конкурентности како би били у позицији да унапреде своје пословање кроз технолошку подршку, пословни консалтинг, побољшање промоције и дистрибуције и рангирање кроз процес оцењивања. PB - Универзитет Едуконс, Факултет пословне економије T2 - Универзитет Едуконс T1 - Концепт унапређења конкурентности малих произвођача хране и пића у Републици Србији UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_22009 ER -
@phdthesis{ author = "Брљак, Зоран", year = "2023-07-13", abstract = "Предмет истраживања докторске дисертације је конкурентност малих произвођача хране и пића у сектору индустрије хране и пића у Републици Србији. Конкурентност је сложен, вишедимензионални феномен који се може посматрати на националном и регионалном нивоу, на нивоу сектора и кластера, на нивоу предузећа, па све до нивоа појединачних производа. У предузећима прехрамбене индустрије традиционално доминирају производи ниже технолошке сложености и додате вредности, које претежно карактерише ценовни вид конкуренције на домаћем и светском тржишту тако да је значајан извор конкурентске предности вођство у трошковима, док су стратегије диференцијације и фокусирања у циљу унапређења њихове конкурентности биле мање заступљене. Традиционални извори конкурентности предузећа прехрамбене индустрије у чијој је основи производња на основама економије обима и ниских трошкова производње више нису довољни у високо конкурентном и динамичном пословном окружењу. Истраживања конкурентности у области прехрамбене индустрије недовољно се фокусирају на то како предузећа да унапреде активности које стварају већу додату вредност и на тим основама унапреде своју конкурентност, развој тих активности остаје основа за унапређење укупне конкурентности предузећа прехрамбене индустрије, како у Србији тако и у свету. Рад је фокусиран на мале произвођаче хране и пића, на бази теоријског прегледа и истраживања даје се концепт за унапређење конкурентности базиран на пет елемената: технолошке подршке, пословног консалтинга, промоције, дистрибуције и оцењивања. У раду су се тежилo постићи следeћe циљевe: сагледавање достигнутог нивоа развијености и конкурентности предузећа индустрије хране и пића у Србији, компарација достигнуте конкурентности предузећа у области хране и пића у Републици Србији и предузећа у области хране и пића земаља у окружењу путем најчешће коришћених показатеља конкурентности сектора, идентификација неопходних промена у стратегијама унапређења конкурености предузећа индустрије хране и пића Србије, презентација властитог концепта унапређења конкурентности малих произвођача у индустрији хране и пића у Републици Србији.У циљу побољшања уочене позиције на бази истражене добре праксе повећања конкурентности, креиран је концепт који је препознат у истраживању од стране малих произвођача хране и пића. Путем примене статистичких метода факторске анализе и структурног моделовања добиjeни су правци дефинисаног концепта и отворене могућности за даља истраживања. Резултати истраживања обезбедиће малим произвођачима хране и пића значајне информације и концепт за повећање конкурентности како би били у позицији да унапреде своје пословање кроз технолошку подршку, пословни консалтинг, побољшање промоције и дистрибуције и рангирање кроз процес оцењивања.", publisher = "Универзитет Едуконс, Факултет пословне економије", journal = "Универзитет Едуконс", title = "Концепт унапређења конкурентности малих произвођача хране и пића у Републици Србији", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_22009" }
Брљак, З.. (2023-07-13). Концепт унапређења конкурентности малих произвођача хране и пића у Републици Србији. in Универзитет Едуконс Универзитет Едуконс, Факултет пословне економије.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_22009
Брљак З. Концепт унапређења конкурентности малих произвођача хране и пића у Републици Србији. in Универзитет Едуконс. 2023;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_22009 .
Брљак, Зоран, "Концепт унапређења конкурентности малих произвођача хране и пића у Републици Србији" in Универзитет Едуконс (2023-07-13), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_22009 .