Vezana trgovina kao oblik zloupotrebe dominantnog položaja u pravu konkurencije Evropske unije
Tying as a form of abuse of dominant position in competition law of the European Union
Апстракт
O vezanoj trgovini možemo govoriti onda kada isporučilac (vezujućeg) proizvoda traži da kupac kupi drugi proizvod (vezani proizvod). Iako je u početku u pojedinim zakonodavstvima (na primer u SAD) vezana trgovina tretirana a priori nedopuštena sa stanovišta normi o zaštiti konkurencije; postepeno je 'sazreo' stav da ona u mnogim situacijama predstavlja dopušteno poslovno ponašanje. Da bi vezana trgovina predstavljala zloupotrebu dominantnog položaja neophodno je da se ispuni više uslova. Pre svega, potrebno je da se u konkretnom slučaju radi o kompaniji koja ima dominantan položaj na relevantnom tržištu. Drugo, da bi se moglo govoriti o postojanju vezane trgovine, potrebno je da se radi o dva odvojena (nezavisna) proizvoda, pri čemu se mogu u praksi pojaviti određeni problemi prilikom procene da li se u konkretnom slučaju zaista radi o dva odvojena proizvoda ili ne. Treće, kao ključni element prilikom razmatranja vezane trgovine javlja se primoravanje (coercion). Na kraju, da bi vezana... trgovina mogla predstavljati zloupotrebu, neophodno je da takva praksa dovodi ili može dovesti do izopačenja konkurencije na tržištu (vezanog) proizvoda, proizvoda čija je kupovina uslov za kupovinu drugog proizvoda (tied market). Bez obzira na brojne situacije koje mogu dovesti do zloupotrebe dominantnog položaja kroz vezanu trgovinu, praksa je pokazala da dominantne kompanije mogu izbeći odgovornost pozivajući se na to da je postojalo objektivno opravdanje za vezivanje ili ako vezivanje doprinosi povećanoj efikasnosti. Posebno će u budućnosti biti osetljivo pitanje tzv. 'tehnološkog vezivanja' kada se uzme u obzir brz i dinamičan razvoj informacione tehnologije.
Tying is the practice where a supplier of the tying product requires the buyer to buy also a second product, the tied product. In the beginning US law was against this practice, considering it to be per se infringement. Now there is a much better understanding that tying is a normal feature of commercial life and not something that should be regarded as inherently suspicious, in determining whether it is an infringement of Article 102 of EU Treaty, several conditions must be met. First of all, it shall be a case of a company that has a dominant position in the relevant market. Second it is necessary that these are two separate (independent) products, whereby the problems may arise in practice when assessing whether these are really two separate products. Third, the key element when considering the tying is compelling (coercion). Finally in order for tying to constitute abuse it is essential that such practices lead or can lead to distortions of competition in the market (of the tied) p...roduct, the purchase of which is a precondition for the purchase of another product (tied market). Regardless of the numerous situations which can lead to the abuse of dominant position through tying the practice has shown that dominant companies can avoid liability on the basis that there was a reasonable justification for tying or if tying contributes to increased efficiency. In particular, the so-called 'technological tying' will be a sensitive issue in the future, taking into account the rapid and dynamic development of information technology.
Кључне речи:
zloupotreba dominantnog položaja / vezana trgovina / pravo konkurencije / tying / competition law / abuse of dominant positionИзвор:
Glasnik Advokatske komore Vojvodine, 2011, 83, 6, 354-366Издавач:
- Advokatska komora Vojvodine, Novi Sad
Институција/група
Fakultet zaštite životne sredineTY - JOUR AU - Domazet, Siniša PY - 2011 UR - https://redun.educons.edu.rs/handle/123456789/117 AB - O vezanoj trgovini možemo govoriti onda kada isporučilac (vezujućeg) proizvoda traži da kupac kupi drugi proizvod (vezani proizvod). Iako je u početku u pojedinim zakonodavstvima (na primer u SAD) vezana trgovina tretirana a priori nedopuštena sa stanovišta normi o zaštiti konkurencije; postepeno je 'sazreo' stav da ona u mnogim situacijama predstavlja dopušteno poslovno ponašanje. Da bi vezana trgovina predstavljala zloupotrebu dominantnog položaja neophodno je da se ispuni više uslova. Pre svega, potrebno je da se u konkretnom slučaju radi o kompaniji koja ima dominantan položaj na relevantnom tržištu. Drugo, da bi se moglo govoriti o postojanju vezane trgovine, potrebno je da se radi o dva odvojena (nezavisna) proizvoda, pri čemu se mogu u praksi pojaviti određeni problemi prilikom procene da li se u konkretnom slučaju zaista radi o dva odvojena proizvoda ili ne. Treće, kao ključni element prilikom razmatranja vezane trgovine javlja se primoravanje (coercion). Na kraju, da bi vezana trgovina mogla predstavljati zloupotrebu, neophodno je da takva praksa dovodi ili može dovesti do izopačenja konkurencije na tržištu (vezanog) proizvoda, proizvoda čija je kupovina uslov za kupovinu drugog proizvoda (tied market). Bez obzira na brojne situacije koje mogu dovesti do zloupotrebe dominantnog položaja kroz vezanu trgovinu, praksa je pokazala da dominantne kompanije mogu izbeći odgovornost pozivajući se na to da je postojalo objektivno opravdanje za vezivanje ili ako vezivanje doprinosi povećanoj efikasnosti. Posebno će u budućnosti biti osetljivo pitanje tzv. 'tehnološkog vezivanja' kada se uzme u obzir brz i dinamičan razvoj informacione tehnologije. AB - Tying is the practice where a supplier of the tying product requires the buyer to buy also a second product, the tied product. In the beginning US law was against this practice, considering it to be per se infringement. Now there is a much better understanding that tying is a normal feature of commercial life and not something that should be regarded as inherently suspicious, in determining whether it is an infringement of Article 102 of EU Treaty, several conditions must be met. First of all, it shall be a case of a company that has a dominant position in the relevant market. Second it is necessary that these are two separate (independent) products, whereby the problems may arise in practice when assessing whether these are really two separate products. Third, the key element when considering the tying is compelling (coercion). Finally in order for tying to constitute abuse it is essential that such practices lead or can lead to distortions of competition in the market (of the tied) product, the purchase of which is a precondition for the purchase of another product (tied market). Regardless of the numerous situations which can lead to the abuse of dominant position through tying the practice has shown that dominant companies can avoid liability on the basis that there was a reasonable justification for tying or if tying contributes to increased efficiency. In particular, the so-called 'technological tying' will be a sensitive issue in the future, taking into account the rapid and dynamic development of information technology. PB - Advokatska komora Vojvodine, Novi Sad T2 - Glasnik Advokatske komore Vojvodine T1 - Vezana trgovina kao oblik zloupotrebe dominantnog položaja u pravu konkurencije Evropske unije T1 - Tying as a form of abuse of dominant position in competition law of the European Union EP - 366 IS - 6 SP - 354 VL - 83 DO - 10.5937/gakv1106354D UR - conv_9 ER -
@article{ author = "Domazet, Siniša", year = "2011", abstract = "O vezanoj trgovini možemo govoriti onda kada isporučilac (vezujućeg) proizvoda traži da kupac kupi drugi proizvod (vezani proizvod). Iako je u početku u pojedinim zakonodavstvima (na primer u SAD) vezana trgovina tretirana a priori nedopuštena sa stanovišta normi o zaštiti konkurencije; postepeno je 'sazreo' stav da ona u mnogim situacijama predstavlja dopušteno poslovno ponašanje. Da bi vezana trgovina predstavljala zloupotrebu dominantnog položaja neophodno je da se ispuni više uslova. Pre svega, potrebno je da se u konkretnom slučaju radi o kompaniji koja ima dominantan položaj na relevantnom tržištu. Drugo, da bi se moglo govoriti o postojanju vezane trgovine, potrebno je da se radi o dva odvojena (nezavisna) proizvoda, pri čemu se mogu u praksi pojaviti određeni problemi prilikom procene da li se u konkretnom slučaju zaista radi o dva odvojena proizvoda ili ne. Treće, kao ključni element prilikom razmatranja vezane trgovine javlja se primoravanje (coercion). Na kraju, da bi vezana trgovina mogla predstavljati zloupotrebu, neophodno je da takva praksa dovodi ili može dovesti do izopačenja konkurencije na tržištu (vezanog) proizvoda, proizvoda čija je kupovina uslov za kupovinu drugog proizvoda (tied market). Bez obzira na brojne situacije koje mogu dovesti do zloupotrebe dominantnog položaja kroz vezanu trgovinu, praksa je pokazala da dominantne kompanije mogu izbeći odgovornost pozivajući se na to da je postojalo objektivno opravdanje za vezivanje ili ako vezivanje doprinosi povećanoj efikasnosti. Posebno će u budućnosti biti osetljivo pitanje tzv. 'tehnološkog vezivanja' kada se uzme u obzir brz i dinamičan razvoj informacione tehnologije., Tying is the practice where a supplier of the tying product requires the buyer to buy also a second product, the tied product. In the beginning US law was against this practice, considering it to be per se infringement. Now there is a much better understanding that tying is a normal feature of commercial life and not something that should be regarded as inherently suspicious, in determining whether it is an infringement of Article 102 of EU Treaty, several conditions must be met. First of all, it shall be a case of a company that has a dominant position in the relevant market. Second it is necessary that these are two separate (independent) products, whereby the problems may arise in practice when assessing whether these are really two separate products. Third, the key element when considering the tying is compelling (coercion). Finally in order for tying to constitute abuse it is essential that such practices lead or can lead to distortions of competition in the market (of the tied) product, the purchase of which is a precondition for the purchase of another product (tied market). Regardless of the numerous situations which can lead to the abuse of dominant position through tying the practice has shown that dominant companies can avoid liability on the basis that there was a reasonable justification for tying or if tying contributes to increased efficiency. In particular, the so-called 'technological tying' will be a sensitive issue in the future, taking into account the rapid and dynamic development of information technology.", publisher = "Advokatska komora Vojvodine, Novi Sad", journal = "Glasnik Advokatske komore Vojvodine", title = "Vezana trgovina kao oblik zloupotrebe dominantnog položaja u pravu konkurencije Evropske unije, Tying as a form of abuse of dominant position in competition law of the European Union", pages = "366-354", number = "6", volume = "83", doi = "10.5937/gakv1106354D", url = "conv_9" }
Domazet, S.. (2011). Vezana trgovina kao oblik zloupotrebe dominantnog položaja u pravu konkurencije Evropske unije. in Glasnik Advokatske komore Vojvodine Advokatska komora Vojvodine, Novi Sad., 83(6), 354-366. https://doi.org/10.5937/gakv1106354D conv_9
Domazet S. Vezana trgovina kao oblik zloupotrebe dominantnog položaja u pravu konkurencije Evropske unije. in Glasnik Advokatske komore Vojvodine. 2011;83(6):354-366. doi:10.5937/gakv1106354D conv_9 .
Domazet, Siniša, "Vezana trgovina kao oblik zloupotrebe dominantnog položaja u pravu konkurencije Evropske unije" in Glasnik Advokatske komore Vojvodine, 83, no. 6 (2011):354-366, https://doi.org/10.5937/gakv1106354D ., conv_9 .